Mitakon Speedmaster 35mm f/0.95 ver II. – zkušenosti s objektivem

Dostal se mi na testování manuální objektiv od Mitakonu, který zaujme především svou výbornou světelností f/0.95. Zkusil jsem s nim fotit portréty a rád bych se podělil o své dojmy.

Objektiv se vyrábí pro bajonety Sony E, Fuji X a EOS-M, je tedy určen pro APS-C snímače. Já měl k testování verzi pro Fujifilm. Po konstrukční stránce se jedná o poctivý kus kovu a skla. Což poznáte hned, když objektiv vezmete do ruky. Váží rovných 460g a zvlášť v kombinaci s menšími těly fotoaparátu je ta váha znát. Velikostně má ale příjemných 60mm na délku a průměr objektivu je 63mm, takže na svou světelnost není nijak obrovský. Prstence na ostření a nastavování clony jdou hladce. Clonu lze nastavovat plynule – na clonovém kroužku nejsou žádné zarážky a objektiv tak při clonění necvaká.

Objektiv dostanete v hezké krabici a první dojem z objektivu je tedy opravdu skvělý.

Ukázka objektivu na menším foťáku – Fujifilmu X-E2

Jde o druhou verzi objektivu, která by měla mít oproti první verzi vylepšenou ostrost na plně otevřenou clonu a taky redukovanou chromatickou aberaci. A právě výsledky focení na plně otevřenou clonu mě zajímaly nejvíce. Protože pokud si někdo takový objektiv koupí, tak pravděpodobně bude chtít jeho světelnost co nejvíce využít.

Proto jsem se taky snažil během testování fotit co nejvíce na plně otevřenou clonu f/0.95. Nicméně se mi občas stávalo, že jsem si během ostření omylem posunul i clonou. Tím, jak clonový kroužek nemá zarážky a při otáčení necítíte ani neslyšíte cvakání se mi často stalo, že jsem zjistil že fotím na clonu kolem f/1.4. Tím, že jde o manuální objektiv, nepředává se informace o použité cloně do těla fotoaparátu a tedy zpětně nezjistím, co jsem fotil na jakou clonu.

Výsledky na plně otevřenou clonu mě ale překvapily. Samozřejmě že má objektiv na takovou clonu měkčí kresbu, ale pokud se vám podaří zaostřit přesně, tak jsou výsledky na můj vkus velmi dobré. I na plně otevřenou clonu jsou na portrétech krásně vykreslené jednotlivé detaily.

Ukázky 100% výřezů ze dvou portrétů (celé fotky najdete dále v článku). Obě pravděpodobně na plně otevřenou clonu.

Ukázka aberace na plně otevřenou clonu na úplném kraji fotky. Popravdě jsem strávil hodně času hledáním snímku, na kterém by se aberace projevila. Ani na jednom z použitých portrétů jsem ji nenašel a když už, tak v minimální míře. A to jsem fotil často v protisvětle.

V přímém protisvětle hodně záleží na úhlu, ze kterého světlo dopadá na objektiv. Zde jsem se cíleně snažil do snímku dostat co nejsilnější odlesky, abyste si udělali představu jak vypadají. Při běžném focení se mi ale odlesky dařilo celkem bez problému eliminovat, nebo alespoň omezit tak, aby nebyly na snímku skoro vidět.

Kvůli extrémně malé hloubce ostrosti na plně otevřenou clonu je hodně důležité správně zaostřit. Tady hodně záleží, jak vám bude manuální ostření vyhovovat a jak vám dokáže foťák s ostřením pomoct. U mého Fujifilmu X-T2 jsem používal funkci focus peaking pro zvýraznění ostrých hran. Úplně jistý jsem si ale ostřením nebyl. Sice byla možnost si v hledáčku/na displeji obraz při ostření přiblížit, ale hloubka ostrosti byla tak malá, že sebemenší pohyb modelky nebo fotoaparátu znamenal špatně zaostřenou fotku.

Právě manuální ostření je záležitost, která bude rozhodovat jeslti budete s objektivem spokojeni nebo ne. Překvapilo mě, že jsem pocitově měl správně zaostřeno více fotek, než jsem původně očekával. Ale i tak to bylo dost nejisté a hlavně se párkrát stalo, že nejlepší záběry ze série byly zaostřené špatně. Například druhá fotka v galerii na konci článku má zaostřeno na vzdálenější oko, což mě neskutečně štve – oko blíže k foťáku už je mimo hloubku ostrosti. Když jsem fotil scénu u které jsem chtěl mít jistotu, zkoušel jsem alespoň udělat několik fotek a mezi expozicema jsem lehce pohyboval ostřícím kroužkem.

Cena objektivu se aktuálně pohybuje kolem 18 tisíc korun. Za tu cenu získáte kvalitní objektiv s extrémní světelností a velmi dobrou ostrostí i na plně otevřenou clonu. Co ale musíte zvážit je právě manuální ostření. Na akčnější focení a na důležité focení bych osobně tento objektiv nedoporučil a to právě kvůli procentu správně zaostřených fotek. Na statické věci a focení, kde můžete v klidu zaostření kontrolovat a případně rovnou fotit znovu je ale tento Mitakon zajímavou volbou. Za zapůjčení objektivu děkuji obchodu Fujifoto, kde si můžete objektiv zakoupit. Konkrétně jej najdete na této stránce.

A na závěr přikládam několik portrétů, které jsem s objektivem pořídil.

 

David Nogol

Živím se jako portrétní fotograf, jsem autorem knihy Jak na focení portrétů. Baví mě nejenom samotné fotografování, ale rád o fotografování píšu a pomáhám ostatním fotografům k lepším fotkám. Pořádám fotografické kurzy a workshopy a aktuality o mě najdete na mém Instagram profilu.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *