Automobilové závody Klementa Gottwalda

[google-map-v3 shortcodeid=“70170e03″ width=“100%“ height=“350″ zoom=“17″ maptype=“roadmap“ mapalign=“center“ directionhint=“false“ language=“default“ poweredby=“false“ maptypecontrol=“true“ pancontrol=“true“ zoomcontrol=“true“ scalecontrol=“true“ streetviewcontrol=“true“ scrollwheelcontrol=“true“ draggable=“true“ tiltfourtyfive=“false“ enablegeolocationmarker=“false“ enablemarkerclustering=“false“ addmarkermashup=“false“ addmarkermashupbubble=“false“ addmarkerlist=“50.107045,14.512252999999987{}1-default.png{}Automobilové závody Klementa Gottwalda“ bubbleautopan=“true“ distanceunits=“km“ showbike=“false“ showtraffic=“false“ showpanoramio=“true“]

Automobilka Praga vyráběla motocykly, osobní i nákladní automobily, trolejbusy, tanky i letadla, dnes je jejím nejznámějším produktem nejspíše „vejtřaska“ – náklaďák Praga V3S. Soudruh tuto automobilku přejmenoval právě na Automobilové závody Klementa Gottwalda. Ovšem historii automobilky si dneska může na internetu najít každý, co však fotografa zaujme více, je její současnost.

Na mapě Prahy je zajímavý obdélník tvořený O2 Arénou (západ), ulicemi Na Obrátce (východ), Kolbenova (sever) a Poděbradská (jih). Celý tento prostor zaplňovaly výrobní haly ČKD a Pragy. Osud jednotlivých částí je různý – ČKD Energo funguje dodnes vedle O2 Arény, v bývalé Kolbence je dnes nespočet malých firem a různých skladů, některé části byly zcela srovnány se zemí a na jejich troskách vyrůstá sídliště Nad Harfou. A právě Praga, v samém srdci této oblasti, je dodnes opuštěná a nezajistěná.

Do areálu Pragy se dá dostat buďto kratší, ale méně příjemnou, cestou ze stanice metra Kolbenova. Méně příjemná je protože je potřeba nějak projít areál bývalé Kolbenky a ten je v provozu. Druhou, lepší, možností je nová cyklostezka (i pro pěší) která vede po bývalé železniční vlečce ČKD. Nejlepší je začít na mostě uprostřed ulice Freyova. Na most vedou schody od silnice. Po stezce lze dojít k prvním domům nové zástavby a cestou si vychutnat zbytky železničního tělesa. U prvního domu vede cestička dolů, přes Rokytku, rovnou k Pragovce.

Samotný areál bývalé automobilky není nijak oplocený a nejspíše není ani hlídaný. Podle stop v okolí lze však v areálu možné potkat auta (kdoví proč tam jezdí), bezdomovce a feťáky… o víkendu, během dne, je tam však klid na focení. Každopádně se nejspíše jedná o soukromý pozemek a vstup na něj je na vlastní nebezpečí. Po setmění je to nebezpečí zjevně větší, než je v Praze obvyklé.

Hlavní součástí areálu jsou prázdné výrobní haly s přilehlými kancelářemi. Veškeré stroje i výrobky byly odstraněny, některé části byly zničeny nezvanými návštěvníky a zbytek se pomalu rozpadá vlivem vlhkosti z děravých střech. Pokud si však člověk dá práci a proleze různá zákoutí, najde různé drobnosti z výroby zhruba od let 1980 až 1997.

Zajímavostí není mnoho, přesto tam lze strávit několik hodin a pro zájemce o strojírenství je tam nejedno milé překvapení. Celkově místo působí dojmem malé pražské Pripjati.

Pokud na mapě v okolí vidíte rozsáhlou železníční smyčku, vězte že už tam není ani metr kolejnice. Železniční těleso je většinou jen těžko odlišitelné od okolního terénu.

A malé varování závěrem: Pokud jako já polezete i do vedlejšího areálu bývalé Kolbenky, vynechejte lákavé nadzemní kolektory (ocelové mostky pro kabeláž a potrubí). Jsou sice nezajištěné, ale vybavené pohybovými čidly na jejichž konci sedí chlapík se samopalem. Chlapík který umí na ten žebřík vylézt sakra rychle 🙂

Radovan Paška

Jsem introvertní programátor, který si oblíbil street fotografii. www.radovan.be

Počet komentářů: 7

  1. jarda napsal:

    auta tam jezdí asi na foto hlavně tuning auta je to hezký

  2. Jakub napsal:

    Zdravím, jak to s touto lokalitou vypadá dnes? Je pořád přístupná jak je popsáno v článku?

  3. Tom napsal:

    Přes den je tam hlídač, který to obchází. Nejlepší cesta je přímo u metra Kolbenova a tam projít kolem Möbelixu dozadu po štěrkové cestě až k hale. U jedné haly se podívejte na střechu, která se propadá, tudíž do ní nedoporučuji lézt. Nás hlídač nachytal, ale dohodli jsme se s ním na focení a on nám ukázal kam můžeme a mohli jsme to v klidu nafotit.

  4. Šaman Bobo napsal:

    Přes víkend je tam jeden člověk, který těžko říct, jestli je vůbec hlídač. Takže to jde v pohodě. V pracovních dnech už jich tam ale je víc. Každopádně potom, co nás viděl, nám jen řekl, ať už tam znovu nelezeme, vyfotil si nás, aby nás příště poznal a dál to neřešil.

  5. Duster napsal:

    Ahoj, já jsem byl dneska ještě s par lidma tam a šli jsme kolem těch dvou budov co jsou v provozu a nikdo nikde, par minut na to co jsme skoro vešli do areálů a chtěli si vzít rukavice a připravit fotaky, přijel nějaký týpek na autě a řekl ze tam nesmíme, že volal ochránce a vyhodí nás se psem, tak jsem to šli obejít a čekali hodinu, jestli se to ústrojí pak jsme se šli ve 2 podívat jak to vypadá ale pořad se procházeli a komunikovali vysílačkami… takže nemáme ani jednu fotku. Byl to asi majitel, ale jak o nás věděl? A jak ukecat hlídače, když nás najde? Díky

  6. Roy napsal:

    18.03.2017 jsme tam byli s kamarádem. Je to velký asi tak jako 3x Obchodní Centrum Nový Smíchov. Na žádného hlídače jsme díky bohu nenarazily ale troufám si říct že tam jsou. Šli jsme ale zadem. Dá se tam dostat tak že půjdete k mobelixu, pak po cestě ze střerku, nakonec půjdete kolem potůčka asi 15 minut a až přejdete fotbalové hřiště, tak za ním je taková díra v plotě která vede na velký kopec a tam se dostanete do těch závodů. NEUVĚŘITELNĚ OBROVSKÝ! MUSÍTE TAM JÍT! Jo a není to moc bezpečný.

  7. Marek napsal:

    Dnes jsem se tam byl podívat. Byl jsem natěšený, jak se pokochám továrnou, a co mě nečekalo… 2metrový plot 😅. Takže jsem se podíval jen z venku skrze mříže. Zpředu na využívané budovy a šel jsem zas o dům dál. Stejný problém mě potkal u Barrandovských teras, kde probíhá rekonstrukce a opravdu se mi nechtělo riskovat pád ze skály, abych se tam za každou cenu dostal 😥. Chtělo by to seznam aktualizovat. Ale jinak jej hodnotím pozitivně, protože jsem se podíval na místa, o kterých jsem nevěděl.

Napsat komentář: Marek Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *