Nic jako neupravená digitální fotografie neexistuje

Patříte mezi fotografy, kteří se za každou cenu brání jakýmkoliv úpravám digitálních fotografií? Myslíte si, že úpravy fotografií v editorech už nepatří k fotografování? Že dobří fotografové nemusí fotky vůbec upravovat?

Pokud s výše uvedenými výroky souhlasíte, rád bych vám nabídl jiný pohled na úpravu digitálních fotografií. Nadpis může znít dost extrémně, ale je to opravdu tak. Neupravená digitální fotografie je prostě mýtus, nic takového neexistuje. K pochopení toho tvrzení je potřeba si říct, jak vzniká digitální fotografie. Ale nebojte, nebudu zacházet do technických podrobností.

Při stisku spouště nastaví fotoaparát dané expoziční hodnoty a snímač zachytí světlo, které na něj dopadne. Tento analogový signál poté převede do digitální podoby. Procesor ve fotoaparátu potom z těchto informací poskládá výslednou fotografii. V případě formátu raw se uloží veškeré informace tak jak je snímač zachytil. A v případě formátu JPEG procesor fotoaparátu vytvoří ze získaných informací výslednou fotografii. Použije k tomu své algoritmy a případně zohlední i různé uživatelské nastavení. Většina fotoaparátů nabízí možnost nastavení kontrastu, saturace, ostrosti a podobně. Většina kompaktů pak tyto nastavení skrývá pod různými scénickými režimy.

Není tedy možné získat neupravenou fotografii. I když stejnou scénu zachytíte několika různými fotoaparáty, pokaždé vznikne trochu jiná fotka. Těch faktorů, které výsledek ovlivní je mnoho.

Ale vždyť kdysi fotografové fotky neupravovali!

To je další mýtus. Hodně lidí žije v domění, že v těch krásných dobách kinofilmu žili skvělí fotografové, kteří nemuseli do svých snímků nijak zasahovat a už z fotoaparátu jim lezly legendární snímky. Zřejmě vycházejí z toho, že dříve bylo běžné nafotit snímky na film, ten odevzdat někam na vyvolání a o nic více se nestarat.

Realita je ovšem jiná. Ve skutečnosti se proces vyvolání moc nezměnil. Jen se přesunul z fyzických temných komor do digitálního světa. Místo chemikálí se využívají nástroje v aplikacích. Vše se zjednodušilo, ale princip zůstal stejný.

dean

Ukázka práce Pabla Iniria, který pracuje pro agenturu Magnum Photos. Vlevo vidíte původní verzi snímku s doprovodnými poznámkami. Části snímku se zesvětlovaly, ztmavovaly, pracovalo se s kontrastem a celkovým vyzněním snímku. Ani retuše nebyly tehdejším fotografům neznámé. Více ukázek najdete v tomto článku.

 

Fotografii máte tvořit vy, ne fotoaparát!

Myslím že ve většině případů se fotografové úpravám brání buď z vlastní nevědomosti, nebo jen z lenosti. A následně se pak hájí prohlášením, že dobrý fotograf nepotřebuje fotky upravovat a zvládne je nafotit dobře i bez úprav.

Důležité je přitom pochopit, že skvělou fotku by měl tvořit fotograf, ne jeho přístroj. Fotoaparát je jen nástroj, který k  požadovanému výsledku pomůže. To jestli je potřeba snímek následně upravovat nebo ne je vedlejší. Jediné na čem záleží je výsledek.

Pokud se podaří snímek zachytit tak, jak měl fotograf v úmyslu, není samozřejmě potřeba dalších úprav. Pokud má ale fotograf nějakou vizi, to co vyleze z fotoaparátu bývá většinou jen jakýsi polotovar. Teprve z něj pak fotograf může vypracovat fotografii, kterou měl při zmáčknutí spouště v hlavě.

img7795

V tomto případě byla i neupravená verze, která vylezla z foťáku, více než použitelná. I přesto jsem ale doladil pár drobností, aby to ještě více odpovídalo mým představám. Díky tomu, že byla fotografie pořízená co nejlépe, veškeré úpravy zabraly jen několik sekund.

Fotografie nemusí zachycovat realitu

Další mýtus který mezi odpůrci úprav koluje je ten, že fotografie by měly zachycovat realitu. Fotografie je ale umění a jednotlivých oborů a možností je naštěstí mnoho. Od různých abstraktních obrazců, přes různé experimenty až po co nejvěrnější zachycení reality.

Ano, některé oblasti fotografování vyžadují co nejbližší přiblížení realitě. Například retušování reportážních snímků vás může připravit o práci. Nebo při produktové fotografii bude také vašim cílem zachytit produkt co nejvěrněji, aby si zákazník po koupi nestěžoval, že si objednal něco jiného. Jiné oblasti fotografie ovšem nejsou nijak svazány nutností zachycovat realitu a umožňují projevit naplno fotografovu fantazii a kreativitu.

Vše je pouze na autorovi snímků, jeho vizi a schopnostech tuto vizi realizovat. Pak už jen záleží na ostatních, jestli jeho dílo přijmou, nebo ne. Jde o vkus jednotlivců. Pro příklad nemusím chodit daleko. Například různé přehnané HDR úpravy, které díky necitlivým úpravám vypadají jako malované obrazy. Někdo tyto úpravy miluje a líbí se mu, jinému se z toho dělá zase špatně.

img4375

Třeba fotografie vzniklé při delší expozici, tam taky tvoříte něco, co s realitou nemá nic moc společného.

 

I když fotky upravujete, snažte se je vyfotit co nejlépe

To že upravujete fotografie neznamená, že byste měli ten proces fotografování jakkoliv odbývat. Naopak – čím kvalitnější fotografii pořídíte, tím budou následné úpravy jednodušší, zabere vám to méně času a na výslednou fotografii to bude mít samozřejmě taky vliv.

img9764-version2

Myslíte si, že k vytvoření takové fotografie potřebujete mistrovsky ovládat grafický editor? Jediné co jsem zde upravoval byl převod do ČB a ořez na čtvercový formát. Průhledná postava byla už v originálním snímku. Samozřejmě že bych podobného efektu dosáhl i v postprodukci, ale osobně jsem raději pořídil snímek tak, aby bylo potřeba co nejméně úprav. S převodem do černobílé jsem počítal už při focení. Více informací o vzniku snímku a další fotografie najdete v tomto fotoreportu.

 

Ze špatné fotky úpravami dobrou fotku neuděláte. Z dobré fotografie ale můžete díky vhodným úpravám udělat fotku přímo fantastickou. Jen je potřeba se naučit ovládat alespoň nějaký grafický editor a nebát se zkoušet nové postupy. Na internetu je zdarma k dispozici tisíce návodů a tutoriálů na úpravů fotografií. I když budete se svými schopnostmi úprav spokojeni, nebojte se občas experimentovat a učit se něčemu novému. Vaší tvorbě to jen prospěje.

Nebraňte se proto úpravám a naopak se snažte ovládnout alespoň nějaké nástroje pro práci s fotkami. Získáte tak konečně kontrolu nad výsledky a budete moci tvořit fotografie podle vlastních představ.

Tip: pokud upravujete portréty, přečtěte si také článek 5 častých chyb při úpravě portrétů.

David Nogol

Živím se jako portrétní fotograf, jsem autorem knihy Jak na focení portrétů. Baví mě nejenom samotné fotografování, ale rád o fotografování píšu a pomáhám ostatním fotografům k lepším fotkám. Pořádám fotografické kurzy a workshopy a aktuality o mě najdete na mém Instagram profilu.

1 odpověď

  1. Kutil napsal:

    Taky raději „pořizuju snímek tak, aby bylo potřeba co nejméně úprav“… Jsem tu náhodně, úplně se vším sice nesouhlasím, ale za myšlenku, že fotí fotograf nikoliv fotoaparát, máte ode mě bod…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *