Každý je zná, ale co o nich vlastně víme? Softboxy jsou snad nejčastěji používaným příslušenstvím k zábleskovým světlům. Používá je většina fotografů, kteří se studiovými světly pracují. Dnes si o nich něco povíme.
Softbox funguje podobně jako mrak, který vytvoří z ostrého slunečního světla, při kterém se nám zrovna nejlépe nefotí příjemné měkké světlo, bez výrazných stínů a na focení ideální. Když ho nasadíme na zábleskové světlo, které má samo o sobě velice tvrdý charakter a dělá silné, většinou rušivé stíny, tak se světlo zcela zásadně změní. Je měkké, příjemné, bez výrazných stínů a daleko snáze se s ním pracuje při portrétní fotografii.
Jak softbox funguje?
Softbox je složený většinou z kovové, nebo laminátové konstrukce, na které je vypnutý vlastní plášť softboxu. plášť sofboxu se zpravidla skládá ze dvou vrstev. Venkovní černá zabraňuje úniku světla (aby nedocházelo ke ztrátě výkonu studiového záblesku). A vnitřní odrazná vrstva směřuje světlo ven ze softboxu. Vnitřní odrazná vrstva bývá zpravidla stříbrná, pouze některá (nejčastěji ekonomická) provedení softboxů mají vnitřní vrstvu bílou.
Dále jsou ve standardních softboxech dvě rozptylky, vnitřní a vnější. Ty jsou ze speciální difúzní tkaniny. Ta je nejen odolná proti vyšším teplotám (aby se nerozpadala po dlouhodobém vystavení teplu a intenzivnímu záření od pilotních žárovek), ale taky musím být odolná proti UV záření a barevně stálá, aby u n í v průběhu let nedošlo k zabarvení (například žloutnutí), které by způsobilo barevný posun při vyvážení bílé.
Záblesk je tedy směřován od výbojky ven přes bílé difůzní vrstvy, část projde, část se odrazí dovnitř softboxu a pak je znovu nasměrována ven odrazem o vnitřní stříbrnou vrstvu softboxu.
Vnitřní rozptylka je menší, pokrývá hlavně střední část, kolem výbojky, kde je síla záblesku největší (u některých speciálních softboxů, například deep boxů je střed vnitřní rozptylky ještě zesílený). Tím dochází k rovnoměrnému rozprostření výkonu mezi středem a okrajovými částmi softboxu.
Venkovní rozptylka pak zakrývá celou otevřenou část softboxu a finálně zjemňuje tok světla vycházející ze sofboxu ven.
Levnější ekonomická provedení softboxů mají pouze jednu rozptylku, a není tam tedy úplně ideání rozprostření světla do celé plochy softboxu. Proto se hodí spíše jen na trvalá světla, která mají sama o sobě o mnoho měkčí charakter než studiové blesky a změkčení přes jednu difúzní vrstvu u nich funguje dostatečně.
Proč používat softbox?
Pokud si nasvítíme model zábleskovým světlem pouze ze základním reflektorem, dosáhneme tzv. dramatického osvětlení, kde je každý tvar zdůrazněn hutnou tmavou konturou výrazného stínu. Tento typ svícení se hodí pokud třeba budeme fotit vrásčitou tvář větrem ošlehaného námořníka, ale o mmoho horší výsledek bude, pokud takové tvrdé světlo použijeme na modelku, která není špičkově nalíčená.
Tvrdé zábleskové světlo nám totiž každý i sebemenší rušivý detail, jako např akné a podobně znásobí a modelka by nás za výsledek určitě nepochválila.
Softbox naproti tomu světlo změkčí a kontury těchto rušivých detailů se znatelně zjemní. pokud na zábleskové světlo nasadíme softbox, je to jako bychom udělali základní retuš pleti v postprocesu.
Více detailních informací o softboxech naleznete na webu dodavatele s nejlepším poměrem cena/výkon: photoneurope.cz