Setové objektivy jsou k ničemu! Nebo ne?

O setových objektivech se na internetu můžete dočíst spoustu informací. Na diskuzních fórech se ale většinou dočtete, jak jsou takzvané „seťáky“ nepoužitelné a nedá se s nimi fotit. Rád bych tímto článkem trochu ujasnil, jaké jsou výhody a nevýhody setových objektivů a hlavně – dá se s nimi fotit?

Setové objektivy jsou lákavé především svou cenou. V setu se zrcadlovkou tak můžete získat základní a univerzální objektiv s rozsahem kolem 18-55mm, nebo i objektivy s větším rozsahem, případně dále i nějaké teleobjektivy. Proč se na ně v diskuzích tolik nadává a proč je tolik fotografů označuje jako „nepoužitelné“?

Kvůli požadavků na nízkou cenu muselo pochopitelně dojít k určitým kompromisům při návrhu a výrobě objektivu. Konstrukčně jsou objektivy ve většině případů plastové, s pomalejším zaostřováním a horší optickou kvalitou. Další nevýhoda je horší světelnost takových objektivů. Tedy samozřejmě budu mluvit především o seťácích u levnějších fotoaparátů. Ty lepší fotoaparáty se dodávají s kvalitnějšími setovými objektivy.

Pokusím se zde rozebrat jednotlivé vlastnosti objektivu:

Konstrukce

Při klasickém používání je většinou dost jedno, z jakých materiálu je objektiv vyroben. Limitovat vás to začne teprve v případě, že plánujete fotit v extrémních podmínkách, případně budete s fotoaparátem zacházet ne zrovna šetrně. Lepší objektivy nabízí ochranu proti prachu a vodě. Při změně ohniska, nebo zaostřování se poté často přední část objektivu vysouvá, což dále zvyšuje šanci, že se do objektivu dostane něco, co nemá. Třeba prach, který se může usazovat uvnitř objektivu. Dále se u setových objektivů obvykle přední část otáčí. To znepříjemňuje práci s polarizačními filtry, které je poté nutné při každém přeostření znovu nastavovat.

20101127-144238

Na druhou stranu to ale není zas tak hrozné a i takový seťák vydrží někdy docela dost.

Rychlost zaostřování

U seťáků čekejte spíše průměrnou rychlost zaostřování. Sice to bude pravděpodobně pořád mnohem rychlejší, než většina kompaktů, ale v určitých situacích vás to může omezovat. Především pokud plánujete fotit často sport, nebo rychle pohybující se objekty, bude vás setový objektiv brzdit. Tedy ne že byste s nim nic nevyfotili. Jen je větší šance, že vám ten správný okamžik unikne proto, že objektiv bude stále zaostřovat, zatímco ten úžasný moment který jste chtěli zachytit už je pryč.

Lepší objektivy mají díky použití ultrasonických motorků mnohem rychlejší a taky tišší zaostřování. Další výhodou je taky možnost ručně doladit zaostření i při zapnutém automatickém ostření. Důležité je ale zmínit, že rychlost zaostřování závisí i na použitém fotoaparátu. Obecně se dá říct, že ty levnější fotoaparáty mají zaostřování spíše pomalejší.

Optická kvalita

U setových objektivů se setkáte s horší kresbou – tedy objektiv nedokáže zachytit tolik detailů, jako kvalitnější objektivy. Velmi znatelné je to při focení na „plnou díru“, tedy při použití nejnižšího clonového čísla, který objektiv umožňuje. Na druhou stranu se dá při zaclonění (nastavění vyššího clonového čísla) dosáhnout docela uspokojivých výsledků. Jen je to za cenu toho, že nebudete moci pracovat s hloubkou ostrosti, nebo fotit za špatných světelných podmínek.

Dále se můžou u setových objektivů více projevovat optické vady jako třeba vinětace (ztmavování obrazu po krajích snímku), chromatická aberace (barevné lemování ostrých přechodů mezi světlem a stínem), nebo sférické zkreslení (zkreslení přímek, kdy vyfocený obdelník bude na snímku vypadat soudkovitě). Taky přenos barev a kontrastu může být u setových objektivů horší.

Pohled na hradčany a Karlův most

Pokud je dostatek světla, můžete nastavit vyšší clonové čísla a zmírnit tak vady objektivu. Taky dosáhnete lepší kresby a na fotce zachytíte více detailů. Při takovém focení krajin a architektury je navíc velká hloubka ostrosti žádoucí.

Světelnost

Seťáky mají jen velmi průměrnou světelnost, která se při změně ohniskové vzdálenosti dále mění. Proto se uvádí dvě světelnosti – první pro nejkratší ohnisko, druhé pro nejdelší. S takovou světelností je velmi těžké dosáhnout příjemně rozostřeného pozadí a pracovat tak s hloubkou ostrosti.

Díky horší světelnosti budete mít problémy při focení za horších světelných podmínek. Skrze objektiv se na snímač nedostane dostatek světla a jediné co vám bude zbývat je prodloužit expoziční čas, nebo navyšovat citlivost.

I s horší světelností můžete fotit za špatných světelných podmínek. Budete muset hodně zvýšit ISO a doufat, že budou vycházet udržitelné časy. Zde navíc foceno na plně otevřenou clonu. V tomto případě ovšem nešlo o technicky dokonalou fotku, ale o zachycení atmosféry. Proto na kresbě, ani šumu vůbec nezáleželo.

I s horší světelností můžete fotit za špatných světelných podmínek. Budete muset hodně zvýšit ISO a doufat, že budou vycházet udržitelné časy. Zde navíc foceno na plně otevřenou clonu. V tomto případě ovšem nešlo o technicky dokonalou fotku, ale o zachycení atmosféry. Proto na kresbě, ani šumu vůbec nezáleželo.

Co to znamená v praxi?

I se setovými objektivy můžete pořídit úžasné fotografie. Fotografování totiž není o výbavě, ale o tom, jakým způsobem dokážete pracovat se světlem a jak dokážete zachytit daný okamžik. Lepší kvalita může jen umocnit dobrý dojem z fotky, nicméně to není tak podstatný faktor, jak se mnoho lidí domnívá. Technika vám sama o sobě nezaručí kvalitní fotografie. Může vám ale usnadnit focení a zvýšit šanci na pořízení úžasných fotografií.

Při výběru objektivu si hlavně ujasněte, v jakých případech a situacích ho budete chtít používat a co od něj čekáte. Určitě s nim ale chybu neuděláte a i když se mnou spousta fotografů (především teoretiků) nebude souhlasit, je takový seťák skvělá volba do začátku. Později sami poznáte, co vám na objektivu chybí a co byste potřebovali.

Určitě nesmím zapomenout zmínit, že při výběru fotoaparátu a objektivu byste měli kupovat adekvátní objektiv k danému fotoaparátu. Vždy je lepší pořídit horší fotoaparát a lepší objektiv. Bohužel už jsem narazil na několik případů, kdy lidi koupili profesionální fotoaparát a degradovali ho právě použitím nejlevnějšího dostupného objektivu 🙂

Sám to píšu z pozice někoho, kdo 5 let fotil se stařičkým Canonem 350D, na kterém jsem měl většinu času nasazený objektiv Canon 18-55 mm F 3,5-5,6 (stará nestabilizovaná verze), který je některými pokládán za jeden z nejhorších Canon objektivů. Díky dlouhodobému používání jsem si uvědomil, že potřebuji především světelnější objektiv, ideálně se stabilizací a lepší optickou kvalitou. Na rychlosti ostření mi tolik nezáleží, proto jsem zvolil Tamron 17-50mm F2,8 VC. I tak se mi podařilo se seťákem od Canonu zachytit skvělé záběry a některé z nich si můžete prohlédnout v galerii pod článkem.

David Nogol

Živím se jako portrétní fotograf, jsem autorem knihy Jak na focení portrétů. Baví mě nejenom samotné fotografování, ale rád o fotografování píšu a pomáhám ostatním fotografům k lepším fotkám. Pořádám fotografické kurzy a workshopy a aktuality o mě najdete na mém Instagram profilu.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *