Přechod z 50mm na 85mm, aneb první dojmy z nového objektivu

Už skoro dva roky jsem fotil pouze se dvěma objektivy: Tamron 17-50mm f/2.8 VC a Canon 50mm f/1.8. Ohniska obou objektivu se dost kryla a vyvstala otázka, co s tím. Rozhodl jsem se pořídit něco s delším ohniskem, především kvůli lepší práci s hloubkou ostrosti. Dále taky proto, že při focení více zblízka už u 50mm objektivu docházelo ke zkreslení perspektivy. Volba padla na Canon 85mm f/1.8. Přemýšlel jsem ještě nad variantou 100mm f/2, ale to by bylo na APS-C snímači už dost dlouhé.

Nový objektiv mám teprve od čtvrtku, takže nemohu dělat žádné pořádné závěry. Mé první postřehy z krátkého používání:

  • super zpracování. I přesto ale malý a lehký.
  • hodně rychlé zaostřování (hlavně když to srovnám s tím, s čím jsem fotil předtím :))
  • docela dobrá kresba i při plně otevřené cloně (lepší než 50mm f/1.8)

Mám už za sebou první portrétní focení, kdy jsem to pořádně otestoval. Používat takové delší ohnisko je pro mě dost nezvyk, především při focení celé postavy (to už musím být od focené osoby dost daleko). Bokeh je příjemný a hloubka ostrosti je dost malá. Fotky z toho působí hodně dobrým dojmem už bez úprav.

Při focení na 85mm a clonu 1.8 je pak docela těžké trefit správně zaostření. Díky překomponování po zaostření jsem měl dost snímků špatně zaostřených. Přistihl jsem se, že se při překomponování trochu pohnu, budu muset zapracovat na té technice.

Měl jsem štěstí, že se mi podařilo takhle narychlo domluvit focení. S Verčou už jsem fotil několikrát a udělali jsme si fajn procházku po Vyšehradu 🙂 Já si tak mohl vyzkoušet nový objektiv a Verča bude mít zase nějaký materiál pro svůj blog udvouverunek.cz 🙂

David Nogol

Živím se jako portrétní fotograf, jsem autorem knihy Jak na focení portrétů. Baví mě nejenom samotné fotografování, ale rád o fotografování píšu a pomáhám ostatním fotografům k lepším fotkám. Pořádám fotografické kurzy a workshopy a aktuality o mě najdete na mém Instagram profilu.

komentáře 2

  1. strejda od piva napsal:

    co to znamená překomponování? jako zaostřitt,a pak pohnout foťakem? není to trochu amatérismus? k čemu pak mít x ostřících bodů

    • David Nogol napsal:

      Není to tak jednoduché. Krajní ostřící body nebývají tak přesné a citlivé, jako střední bod. Taky jejich rozmístění nebývá úplně ideální a proto musí člověk i při jejich využití po namáčknutí ještě překomponovat. Navíc třeba některé foťáky mají všechny ostřící body namačkané na střed, jako třeba Canon 6D, nebo Nikon D600

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *