Jak na sportovní portréty s dramatickým svícením a zvýrazněnými svaly

Chcete pořídit sportovní portrét, na kterém focené osobě maximálně zvýrazníte jeho postavu a svaly? Tak aby vypadal člověk na fotce co nejlépe? Postup je překvapivě dost jednoduchý a ani nebudete potřebovat žádné extra vybavení.

Článek píšu proto, že po sdílení fotek jsem obdržel dotaz na to, jakým způsobem jsem fotky upravil. Jenže samotná úprava byla naprosto triviální a hlavní vliv na výslednou fotku mělo svícení a pózování. Proto jsem se rozhodl článek pojmout komplexněji a popíšu, jakým způsobem můžete i vy vytvořit podobné snímky.

2015-02-02-IMG_8808 2015-02-02-IMG_8795-4

Nejdůležitější je správné nasvícení postavy

Svaly zvýrazníte jednoduše – stačí zdroj světla umístit z boku focené osoby. Přesné umístění a úhel světla pak závisí na zvolené póze a tvaru postavy. Chcete dosáhnout toho, aby jednotlivé části těla (tedy hlavně svaly) vrhaly stíny a tím se i zvýraznily. Když nasvítíte postavu přímým světlem (umístíte světlo blízko od místa ze kterého fotíte), bude postava nasvícená ploše a jednotlivé svaly nebudou moc výrazné.

Vystačíte si s jedním zdrojem světla, ale pro lepší výsledky je vhodné použít alespoň zdroje dva. Úplně triviální je umístit světla z obou stran a pak jen poladit výkon a umístění jednotlivých světel. Pokud máte k dispozici jen jeden zdroj světla, zkuste použít pro dosvícení druhé strany alespoň odraznou desku, nebo cokoliv světlého k odražení světla zpátky.

Jako zdroj světla můžete použít v podstatě cokoliv. Nejvhodnější bude silný zdroj světla (externí blesk, studiový záblesk…), ale v případě nouze si vystačíte i s nějakým silnějším trvalým osvětlením. Vhodné je světlo trochu změkčit nějakým modifikátorem, aby nebylo moc ostré. Zrovna u těch sportovních portrétů ale nepotřebujete úplně měkké světlo, takže máte volnější ruku. Vhodnější jsou softboxy (ideálně s voštinou), protože s nimi můžete lépe směrovat světlo. Pro focení celé postavy se pak hodí použít stripbox (na výšku dlouhý, na šířku krátký softbox), aby byla postava nasvícená rovnoměrně. Při použití třeba deštníku je těžší se světlem pracovat, protože jde nekontrolovaně všemi směry. Ale jde to, viz fotky výše.

Bez správné pózy bude výsledek špatný

Tohle musím opravdu zdůraznit. Správná póza je velmi důležitá. I člověk se skvělou postavou se může postavit tak, že bude vypadat jako tlustý chcípák. A naopak člověk co nemá úplně ideální postavu může díky správné póze působit mnohem lépe. Viz třeba zdejší ukázky – ve skutečnosti postava nevypadá vůbec zajímavě – cca dva roky bez cvičení a o zdravé stravě taky nemůže být ani řeč. Správnou pózou ale můžete skrýt, že celé dny sedíte jen u počítače a nemáte žádný pohyb 🙂

Obecně to chce vypnout hruď, narovnat se a zatnout svaly. Ale pozor ať to zase nepřeháníte a nevypadáte blbě. Problém je udržet nějaký použitelný výraz když máte zatlé svaly – chce to trénink 🙂 Pomůže se před focením trochu napumpovat třeba s jednoručkama, aby byly svaly trochu větší a hlavně abyste se při focení cítili lépe. Pak už je potřeba jen testovat, co vypadá nejlépe pro daného jedince. Někdy stačí trochu vytočit boky, změnit pozici rukou a podobně. Postupujte metodou pokus/omyl a brzy na to přijdete.

Jak jsem při focení postupoval

Měl jsem to trochu ztížené tím, že jsem fotil sám sebe ze stativu se samospouští a musel neustále odbíhávat k foťáku. Nicméně nastavení scény bylo jednoduché. Shrnul bych to takto:

  • Jako pozadí jsem použil černé polypropylenové pozadí. V případě nouze jde použít cokoliv tmavého. Dříve jsem používal třeba jen tmavě modrou deku přehozenou přes skříně, viz tento článek. Při úpravách jsem pak jen lokálně pozadí ještě více ztmavil, abych ho eliminoval úplně.
  • Pro nasvícení jsem použil dva externí blesky odpalované rádiově. Hlavní zdroj světla byl po pravé straně (z pohledu od fotoaparátu) a byl umístěn trochu výše. Druhý, slabší zdroj světla byl potom nalevo a trochu níže. Blesky byly odpalovány v manuálním režimu kdy jsem ručně nastavil výkon. Jako modifikátor světla jsem použil bílé difúsní deštníky (protože nic lepšího nebylo po ruce)
  • Nastavil jsem foťák na manuální režim (ISO 100, f/5,6, 31mm, 1/500s) – díky tomuto nastavení jsem eliminoval denní světlo v místnosti a jediné světlo ve scéně bylo to, co pocházelo z blesků. Pokud nemáte možnost fotit pomocí vysokorychlostní synchronizace s takovými časy, budete muset zvýšit clonové číslo, případně úplně zatemnit místnost.
  • Mezi jednotlivými snímky jsem s blesky různě pohyboval, abych dosáhl požadovaného nasvícení a nastínování postavy. Třeba u snímku kde mám ruce před obličejem to chtělo vychytat takový úhel, aby obličej nebyl ve stínu úplně.
  • Abych fotky trochu ozvláštnil, připevnil jsem k bleskům barevné filtry. Na hlavní zdroj světla oranžový filtr a na druhý blesk pak modrý.

Postprocess

Až když jste se snímky spokojeni už ve foťáku, můžete se pustit do úprav. Hodně doporučuji fotit do rawu pro více možností při práci s fotkami. Postup budu popisovat pro Adobe Lightroom 5, ale princip bude stejný i v dalších nástrojích.

  1. Nastavím „S“ křivku s tím, že počáteční bod křivky (ten úplně vlevo) zvednu o kousek výše. Tím se hodně zvýrazní saturace barev, což kompenzuji nastavením posuvníku „Vibrance“ do mínusových hodnot.
  2. Pohraju si s posuvníky Highlights, Shadows, Whites, Blacks, dokud se mi výsledek nebude líbit. Nechci aby byly stíny až moc tmavé a výrazné a stejně tak nechci, aby byly nasvícené místa až moc přesvětlené nebo dokonce přepálené (tedy bez kresby).
  3. Posunu jezdec „Clarity“ do plusových hodnot. Tím nastavuji lokální kontrast (hlavně ve středních tónech) a ovlivňuji tím „dramatičnost“ výsledného snímku. Je lepší se držet zkrátka a být opatrnější. Často to svádí použít co nejvyšší hodnoty, ale pozor na to. Výsledky pak vypadají až moc přehnaně a uměle. Pokud chcete použít vyšší hodnoty, tak doporučuji jen lokálně do oblastí, kde to dává největší smysl.
  4. Pokud chci ponechat snímek v barvě, upravím jas a sytost jednotlivých odstínů. Pokud snímek převádím do černobílé, nastavím sílu jednotlivých barevných kanálů (jak světlé/tmavé mají být v čb provedení)
  5. V případě kdy nejsem spokojen s určitými částmi fotky, lokálně části postavy zesvětluji a ztmavuji. Většinou ztmavuji oblast nejblíže ke zdroji světla, kde vznikají snadno přepaly po zvýšení kontrastu. Naopak některé moc tmavé části pak trochu zesvětluji. Pro ještě větší zvýraznění svalů můžete využít techniku Dodge a Burn (lokální zesvětlení/ztmavení). Ne vždy je to potřeba – v tomto konkrétním případě jsem to až na záchranu přepalů a podexponovaných míst nevyužil.
  6. V případě potřeby odretušovat vady na pleti. Především při tvrdším nasvícení se zvýrazní veškeré nedostatky a vady, takže pozor na to především při focení žen. To si dávejte pozor i s nastavením Clarity, může to vypadat nelichotivě. U chlapů to zase takový problém není.
  7. Z čistě subjektivních důvodů přidávám ještě trochu toho umělého šumu, aby snímek nebyl tak čistý.

 sport_portret_predpo_1 sport_portret_predpo_2

Ukázky před a po úpravě v Lightroomu.

Shrnutí

Jak vidíte, není to nic těžkého. Pokud máte stativ, alespoň jeden blesk, můžete zkusit trénovat třeba sami na sobě jako já. Nebojte se zkoušet různé postupy, měnit rozmístění světel a jejich výkony a taky vyzkoušejte různé pózy.

Chcete-li se dozvědět o focení lidí více, mrkněte na můj ebook Jak na focení portrétů

Pokud máte ještě nějaké dotazy, ptejte se v komentáři pod článkem.

David Nogol

Živím se jako portrétní fotograf, jsem autorem knihy Jak na focení portrétů. Baví mě nejenom samotné fotografování, ale rád o fotografování píšu a pomáhám ostatním fotografům k lepším fotkám. Pořádám fotografické kurzy a workshopy a aktuality o mě najdete na mém Instagram profilu.

1 odpověď

  1. Michal napsal:

    Super článok. Plánujem tiež fotiť niečo podobné v improvizovanom domácom ,,ateliery“ , tak uvidim aké budú vysledky. Vdaka článku môžem čerpať nejaké poznatky 🙂
    Vela zdaru v dalšej práci !!

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *