Test studiového světla Photon Europe DM2-200 v malém ateliéru

Půjčil jsem si na testování nejlevnější studiový záblesk z nabídky Photon Europe a vyzkoušel jsem, jak se s nim pracuje v prostředí malého domácího ateliéru.

Musím přiznat, že před zápůjčkou světla jsem moc nevěděl, co čekat od zařízení s takovou cenou. Mám zatím zkušenosti s používáním studiových světel v ceně minimálně dvojnásobné a tak jsem se trochu obával, jestli nebude nejlevnější model plný kompromisů, případně jestli bude jeho výkon stačit pro mé potřeby.

Při vybalení záblesku mě mile překvapilo zpracování i design působí velmi dobrým dojmem a určitě si nebudete připadat, že máte jen nějaký levný krám. Všechny ovládací prvky jsou umístěné v zadní části a tlačítka jsou dobře zpracovaná a mají dobrou odezvu po stisknutí, doplněnou o (docela hlasité) pípnutí po zmáčknutí. Kromě ovládání výkonu světla (tlačítka + a -) najdete i tlačítko pro ovládání pilotní žárovky, kde může být buď vypnutá, běžet na plný výkon, nebo dokonce i v proporčním režimu kdy se její výkon nastaví dle nastaveného výkonu. Ten poslední režim se hodí především při práci s více světly, kdy máte při nastavování výkonu jednotlivých záblesků hned přehled, jak se nastavení výkonů projeví na nasvíceném objektu. Dále tam je tlačítko pro zapínání synchro buňky, kdy lze záblesk odpalovat pomocí blýsknutí jiného světla. No a nakonec tlačítko pro ruční odpálení záblesku a taky vypínač.

2015-10-18-DSCF4163 2015-10-18-DSCF4167

Teď k samotnému používání záblesku. Udávané směrné číslo je GN40, což je přibližně na úrovni střední třídy externích blesků (např. Canon 430EXII má GN43). (Doplnění 5.11.2015: přišlo mi upozornění na nepřesnost srovnání, viz „Ono to směrné číslo je počítáno na plochu zdroje, který světlo vyzařuje. Relevantní údaj pro porovnání bychom získali pokud by systémový blesk měl tuto plochu stejně velkou jako studiové světlo, ale tím by jeho výkon značně poklesl stejně jako když ho zoomujeme (při tom se u systémového blesku směrné číslo sníží i na poloviční hodnotu, přičemž plocha vyzařování je stále o dost menší než u zábleskového světla). Ale je velice komplikované to správně změřit a porovnat.“). To není mezi studiovými světly nijak oslnivá hodnota, ale přináší to i své výhody. Určitě hodně záleží na prostředí, ve kterém se chystáte fotografovat. Především tedy velikosti místnosti – čím větší prostory a z čím větší vzdálenosti budete svítit, tím výkonnější světla budete potřebovat.

DM2-200 má možnost plynulého nastavení výkonu od hodnoty 1,0 až po 7,0, kdy se lze pohybovat po kroku 0,1. No a právě díky tomu nižšímu celkovému výkonu světla v kombinaci s možností snížit výkon o 7 expozičních hodnot vám tento záblesk umožňuje použití například i při nižších clonových číslech a třeba kombinování dostupného denního světla spolu s tím ze záblesku.

Jedinou výhradu k ovládání mám právě kvůli ovládání síly záblesku. Nějak jsem si za celou dobu nezvykl na používání těch tlačítek + a -. Jednak se mi nelíbí to jejich pořadí, kdy tlačítko + je vlevo a – vpravo. Tak nějak intuitivně bych to čekal obráceně a proto jsem taky při nastavování poslepu (když jsem měl záblesk vysoko nad hlavou a mačkal jsem tlačítka aniž bych na ně viděl) často mačkal špatné tlačítko a místo přidání výkonu jsem výkon ubíral. Další problém je ve zdlouhavosti takového ovládání. Sice lze podržením tlačítka posouvat výkon rychleji, ale pořád to není moc pohotové. Mnohem lépe se mi pracuje s otočným voličem pro nastavení výkonu, tak jako mají vyšší modely zábleskových světel.

Co se týká samotného focení se zábleskem, nemůžu si na nic stěžovat. Výrobce uvádí dobu nabití blesku 0,3-1,2s (hodnoty pro nejnižší a nejvyšší výkon), což jsem sice neměřil, ale přijde mi to reálné. Ve skutečnosti mě nijak neomezoval a za celou dobu testování se mi stalo jen párkrát, že mi neblýskl. To bylo většinou když focená osoba zrovna nahodila nějaký zajímavý výraz a já začal fotit až moc rychle za sebou.

Narazil jsem někde v diskuzích na internetu výtku proti tomuto modelu, že nemá aktivní chlazení a že se proto může přehřívat. Zkoušel jsem se na to zaměřit, ale ani při hodinovém blýskání a pořízení cca 300 snímků na téměř plný výkon se záblesk nijak nepřehříval, ani ve vyhřáté místnosti. Otázkou je, jak se bude chovat například v teplých letních dnech. Případně při dlouhodobém focení – například když budete fotit několik hodin v kuse.

Co se týká výkonu, fotil jsem s nim v mém malém domácím ateliéru. Je to malý pokoj, kde je délka místnosti pouhých 3,7m. Z toho důvodu zde fotím jen portréty hlava+ramena, případně polocelek. Světlo tak bývá dost blízko focené osoby a tak není potřeba nijak výkonného záblesku. Ukázalo se, že výkonově mi s přehledem stačí i tento nejlevnější model, většinou jsem blýskal na výkonu o hodnotě cca 5/7. Na plný výkon jsem blýskal jen pro testovací účely, abych zjistil jak je to s dobou nabití a zmíněným přehříváním.

Použité modifikátory

Spolu se zábleskem jsem si půjčil skládací beauty dish s průměrem 70cm a taky skládací strip box o rozměrech 30x140cm.

V naprosté většině případů jsem používal beauty dish, většinou s nasazeným difusním plátnem, takže se choval spíše jako klasický softbox. Konstrukčně dost připomíná skládací softboxy pro externí blesky, které jsem testoval v tomto článku. Jen je více robustní, z pevnějších materiálů a zdá se, že toho vydrží více. I přes větší rozměry je dokonce ve složeném stavu menší, než zmíněný 60cm softbox.

2015-10-18-DSCF4150 2015-10-18-DSCF4149

Skládací beauty dish s nasazeným difusním plátnem a bez plátna. Výhoda toho plátna je, že je kruhové a odlesky v očích pak mají opravdu kruhový tvar (na ukázkové fotce trochu prosvítají kraje, měl jsem to plátno nasazené narychlo). S nasazeným difusním plátnem se pak kvalitou světla blíží více klasickému softboxu, ale není tak měkké.

Zmíněný stripbox jsem použil jen jednou, s nasazenou voštinou. Hodně se mi líbí konstrukce, kdy se dá celý softbox složit jediným pohybem – funguje to jako deštník. Stejně tak složení softboxu je otázkou sekund. Je škoda, že dodávané přenosné pouzdro je jen obyčejný vak bez nějakého popruhu.

2015-10-13-DSCF2732 2015-10-13-DSCF2731 2015-10-13-DSCF2730 2015-10-13-DSCF2728

Konstrukce stripboxu je podobná jako u deštníku. Jeho složení/rozložení je otázkou okamžiku.

2015-10-13-DSCF2719

Nasvíceno zmíněným stripboxem, byl umístěn po mé pravé straně.

Ukázkové snímky

2015-10-14-DSCF3202 2015-10-14-DSCF3121

2015-10-15-DSCF3580 2015-10-15-DSCF3500

2015-10-16-DSCF3816-Edit 2015-10-13-DSCF2538

2015-10-15-DSCF3452 2015-10-16-DSCF3801-Edit

2015-10-18-DSCF4089 2015-10-13-DSCF2311

Použitý rádiový odpalovač

K odpalování záblesku jsem použil odpalovač TR-A9, který podporuje až 16 kanálů, je příjemně malý a výhodou je, že příjmač se připojuje mezi napájecí kabel a napájení v záblesku – takže není potřeba dalších baterií. Jediná baterie je v odpalovači, jde o CR2032, která by měla vydržet docela dlouho.

Studiový záblesk nebo externí blesk – co je lepší?

Podobné dotazy dostávám velmi často. Já třeba ve svém domácím ateliéru fotím s externími blesky. V pronajímaném ateliéru zase využívám studiové záblesky. Takže můžu dobře porovnat výhody a nevýhody jednotlivých řešení. Obrovskou výhodou studiových světel je možnost použití pilotní žárovky pro snadnější nastavení světla. Hned vidíte, jak světlo nasvítí focenou osobu a můžete s tím před samotným focením pracovat a ladit. U externího blesku naopak musíte postupovat metodou pokus/omyl. Nastavíte blesk do určité polohy, pořídíte snímek a podle něj pak ladíte pozici blesku. Výhodou studiového světla při ateliérovém použití je taky napájení ze sítě – nemusíte pořád řešit stav baterií, je to jednodušší.

Na druhou stranu externí blesky jsou menší, mobilnější a není problém s nimi fotit i v podmínkách mimo ateliér. Studiové světla lze taky použít venku, ale už je potřeba mít k dispozici bateriový generátor, není to ale už moc mobilní pokud chcete fotit na lehko.

Takže pro ateliérové focení je rozhodně lepší pořídit studiové světlo. Musíte ale zvážit, jakým stylem budete fotit. Jestli budete fotit hlavně v ateliéru, běžte do studiového světla. Pokud budete ale hodně často chtít blýskat i venku a nemáte momentálně finanční prostředky pro pořízení studiového světla i externího blesku, pořiďte si přednostně externí blesk, který je univerzálnější.

Závěrečné zhodnocení

Pokud máte menší ateliér a hledáte levné řešení pro svícení, je DM2-200 dobrou volbou. Cekově se mi se světlem pracovalo dobře, ani jednou jsem neřešil problémy s nedostatkem výkonu a umím si představit, že bych jej ve svém domácím ateliéru normálně používal. Příjemná je i cena, která se aktuálně pohybuje kolem 3600Kč s DPH. Pokud máte v plánu jej používat ve větších prostorech například pro focení celých postav, případně skupin lidí, doporučil bych si připlatit a zvolit jeden ze dvou výkonnějších modelů z řady DM2.

Myslím, že pro běžné použití jsou světla z této řady naprosto dostačující. Pokud ale plánujete nějaké častější využití, kdy budete světla používat v kuse dlouhé hodiny každý den, asi bych doporučil si spíše připlatit a porozhlédnout se mezi modely z vyšších řad, kde je kladen důraz i na výdrž při silnější zátěži.

Testované produkty:

Děkuji společnosti Photon Europe za zapůjčení zmíněných produktů k otestování.

David Nogol

Živím se jako portrétní fotograf, jsem autorem knihy Jak na focení portrétů. Baví mě nejenom samotné fotografování, ale rád o fotografování píšu a pomáhám ostatním fotografům k lepším fotkám. Pořádám fotografické kurzy a workshopy a aktuality o mě najdete na mém Instagram profilu.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *